معرفی بخش ایده‌پردازی بازی

از ابتدای تولد و همزمان با شناخت و کشف جهان ذهن ما به انجام بازی‌ها متمایل می‌شود.

در واقع بازی‌ها اولین راه ما برای شناخت جهان و تقلید و آموزش رفتار بزرگسالانه هستند. همزمان با بزرگ شدن و پیچیده‌تر شدن فرایندهای تفکر بازی‌ها هم پیچیدگی‌ها و گوناگونی بیشتری پیدا می‌کنند. و مهارت‌های شناختی ما از خودمان، جهان پیرامونمان و افرادی که با آنها سروکار داریم را افزایش می‌دهند. بازی‌ها به کمک ما می‌آیند تا موقعیت‌های گوناگون زندگی را شبیه‌سازی کنیم و با تبعات تصمیم‌های خود در کوتاه مدت روبه‌رو شویم. ویژگی منحصر به فردی که در بازی‌های واقعی زندگی وجود ندارد و هر رفتار و عملکردی علی‌رقم به جا گذاشتن تأثیر خود در شاکلۀ شخصیت ما، در بیرون خود را نشان نداده یا در درازمدت تبعات آن مشخص می‌شود. پس بازی می‌تواند نقش بزرگی در انتخاب مسیر و هدف زندگی ما ایفا کند. علی‌الخصوص که بازی‌ها با هیجان و لذت همراهند. در نتیجه تصمیمات و استراتژی‌هایی که در یک بازی اتخاذ می‌کنیم، اگر به پیروزی بینجامد به همراه اثر ناشی از لذت و هیجان در ذهن ما ثبت می‌شوند. و اگر این تصمیمات با شکست گره بخورند، نفسِ ما آنها را به شکست و احساس ناامیدی مربوط می‌کند. چه‌بسا به دلیل همین اثر جنبی، بازی‌ها می‌توانند تصمیمات ما در زندگی حقیقی‌مان را تحت‌تاثیر قرار دهند. در نتیجه بازی و نقش آن را نمی‌توان به هیچ عنوان نادیده گرفت.

بازی‌ها در خنثی‌ترین حالت هم نوعی از تصمیم‌گیری و ارتباط را به ذهن دیکته می‌کنند و بر عملکرد افراد به خصوص کودکان اثرات بلندمدتی برجا می‌گذارند. علاوه بر آن بازی‌ها توانایی حل مسأله و یادگیری را نیز تحت تاثیر قرار داده، بهبود بخشیده و یا به جهت خاصی هدایت می‌کنند. افزایش سطح تفکر، استقلال در تفکر و برنامه‌ریزی، افزایش مهارت‌های شناختی، افزایش سرعت تصمیم گیری و افزایش حافظه از دیگر اثرات مثبت بازی‌هاست.

در هر بازی‌ بسته به هدف مورد نظرِ طراح بازی و استراتژی حاکم بر بازی، طرز تفکر افراد تغییر می‌کند. برای مثال استراتژی حاکم بر بازی مافیا شک به دیگران و دروغ‌گویی برای رسیدن به هدفی خاص را ضروری جلوه می‌دهد. پس بازی‌ها بستری بسیار ارزشمند و موفق برای انتقال محتوا و استراتژی‌های فکری گوناگون هستند.

طراحان بازی، افراد بسیار خلاقی هستند که پیرامون یک مفهوم خاص ایده‌پردازی می‌کنند، استراتژی حاکم بر آن را مشخص می‌کنند، داستان بازی را می‌نویسند، کاراکترهای آن را خلق می‌کنند و فضای آن را می‌سازند. همۀ بازی‌ها از تمامی این ویژگی‌ها برخوردار نیستند و شاید میتوان گفت که هر یک از این ویژگی‌ها در گروهی از بازی‌ها پر رنگ‌تر ظاهر می‌شوند.

معماها و تست‌های هوش، بازی‌های ساختنی، بازی‌های رومیزی، بازی‌های کارتی ،اتاق فرار و بازی‌های دیجیتال از انواع بازی‌های پرکاربرد بین بزرگسالان و کودکان هستند. و در جشنواره امسال شرکت در تمامی این گروه‌ها مجاز است.

ما از شما میخواهیم ایده اولیه برای طراحی یک بازی را بنویسید و برای ما بفرستید. در قالب یک فایل ورد. ایده‌ای که در آن داستان و استراتژی بازی مشخص باشد و برای ما بنویسید که این طرح را برای کدام دسته از بازی‌ها پیشنهاد می‌دهید. علاوه بر این مشخص کنید ارتباط طرح شما با مفهوم مورد نظر جشنواره چیست و بازی شما چگونه می‌تواند به فهم آن در ذهن مخاطب بینجامد.

 سوال و هدف ما در این بخش جشنواره این است: من انسانم و مسیر و مقصد و هدفی را دنبال می‌کنم. این مسیر و هدف چیست و چه کسی در این راه راهنمای من است؟ این راهنما چه ویژگی‌هایی دارد؟ و چگونه به من کمک خواهد کرد؟

به اختصار می‌خواهیم جایگاه انسانِ‌تمام در رساندن فرد و جامعه به تمدن متعالی را در قالب استراتژی حاکم بر یک بازی فکری ببینیم و نشان دهیم. مطالعه و بررسی سیرمحتوایی جشنواره می‌تواند بیشتر کمکتان کند.

لیست جوایز

رتبۀ اول: 8۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال + لوح سپاس + تندیس جشنواره

رتبۀ دوم: 6۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال + لوح سپاس + تندیس جشنواره

رتبۀ سوم: 4۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال + لوح سپاس + تندیس جشنواره

شایستگان تقدیر: لوح سپاس + تندیس جشنواره

قوانین خصوصی بخش ایده‌پردازی بازی

لطفا ابتدا تمامی قوانین عمومی جشنواره و قوانین بخش آموزش خلاقه را مطالعه نمایید.

از هر شرکت کننده تنها 2 اثر پذیرفته خواهد شد.

در صورت تخلف و ارسال بیش از 2 اثر باقی آثار حذف شده و در روند داوری شرکت داده نمی‌شوند.

هر شرکت کننده می‌تواند در یک فایل Word توضیحات و اهداف بازی را شرح داده و مراحل انجام آن را بیان کند.

آن بخش از اثر خود را که در قالب متن ارائه می‌کنید، تنها در قالب Word با اندازه قلم 14 و فونت BMitra   ارسال کنید.

برای کمک به سهولت آماده‌سازی آثار برای داوری، لطفا فایل‌ها بدون ذکر نام و مشخصات صاحب اثر ارسال شود.

اگر مهره یا صفحه‌ای برای بازی طراحی کرده‌اید، طرح اولیه خود را در قالب فایل JPG ارسال کنید.

هر شرکت کننده می‌تواند در یک فایل ویدئوی نهایتا 15 دقیقه‌ای به توضیح و اجرای قدم به قدم ایده خود بپردازد.

فایل ویدئوی فقط در فرمت Mp4 و نهایتا با حجم 300MG باشد.

در صورتی که اثر به صورت گروهی ایده‌پردازی یا تولید شده، نام و اطلاعات تمامی عوامل را به صورت فایل متنی جداگانه ارسال کنید.


«معرفی بخش ایده‌پردازی بازی توسط دبیر محترم»

اقای محسن عسکری آرانی
متولد کاشان 1367/09/03
مدیر هنری و آرتیست
کارشناس تصویرگری و طراحی گرافیک
بهترین گرافیک هنری از جشنواره بازی‌های ویدیویی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای
دریافت جایزه بهترین گرافیک هنری از جشنواره رسانه‌های دیجیتال

معرفی داوران بخش ایده‌پردازی بازی

آقای رضا کریمی

مهندس کامپیوتر
متولد 1374

مدرس برنامه نویسی و بازی سازی
مدیر فنی استودیو مهدیار
توسعه دهنده و طراح بازی هایی همچون :مهدیار 1 ، 2 و 3، معدنچی کوچک، کارخونه قصه‌ها، کیه کیه در میزنه، مدرسه خاله قزی و...

آقای جواد سلطانی

متولد شهرری 1363
نویسنده‌ی ویدئوگیم
دانش آموخته‌ی انستیتو ملی بازی سازی
طراحی و انتشار چندین بازی دیجیتال و بردگیم
غزال زرین بهترین بازی‌نامه در جشنواره‌ی چهارم و دیپلم افتخار در جشنواره‌ی پنجم ویدئوگیم