معرفی بخش طرح درس خلاقانه

طراحی کارگاه خلاقانه و یا طرح درس ابزار اولیۀ یک مربی و آموزگار است برای سامان دادن به ذهن خود و چگونگی بیان آن.

این آموزگار می‌تواند در هر جایگاهی باشد و این موضوع می‌تواند هر چیزی باشد، طرح درس می‌تواند شعری باشد که مادری برای فرزندش می‌سازد و در آن شستن دست‌ها را به کودک می‌آموزد؛ می‌تواند یک بازی باشد که در آن مربی مهارت دیگردوستی را گوشزد می‌کند، قصه‌‌ای باشد که پرستاری برای کودک بیماری تعریف می‌کند و او را برای اتاق عمل و آنچه پیش‌رو دارد آماده می‌کند و یا طرحی از یک گفتگو باشد برای رسیدن به عمق یک مفهوم. طرح درس ابزاری است برای از دست ندادن سرنخ. که گاه کاملا ذهنی است و گاه روی کاغذ پیاده می‌شود. کارکرد طرح درس مانند نقشه راهی است که مسیر قدم به قدم تا رسیدن به هدف نهایی را مشخص می‌کند و گاه این مسیر را با نقاط مختلف نشانه‌گذاری می‌کند. نقاطی که نمایانگر شروع یک گفتگو، تماشای یک فیلم، انجام یک بازی یا حتی دقایقی در سکوت فکر کردن است. این شاید مشخصۀ متمایز کننده بین یک طرح درس سنتی و یک طرح درس خلاقانه باشد. در طرح درس خلاقانه مربی یا آموزگار از هرچه که در دسترس اوست یا ترکیب آنچه که در اختیار دارد کارکرد آموزشی به وجود می‌آورد و همه چیز را در جهت پیش‌برد اهداف درس به کار می‌گیرد.

در این نوع از تدریس آموزنده صرفاً شنونده نیست و همراه با آموزگار مسیر رسیدن به هدف نهایی را طی می‌کند و در انتخاب مسیر هم نقشی فعال و پویا دارد. در واقع می‌توان گفت در این نوع از تدریس فارغ از اسامی اداری به کار رفته آموزگار و مربی نقشی تسهیلگرانه دارند. یعنی تنها مسیر را می‌نمایانند و همراه آموزنده در آن پیش می‌روند. در این مسیر طرح درس نقشه تسهیلگر است برای شروع کردن، در مسیر ماندن و در نقطه مطلوب تمام کردن فرآیند تدریس و تسهیل. در این بخش جشنواره شرکت کنندگان باید با هدف ارائه کامل و روشن سیر مقاله راهنما و به فراخور رده سنی مخاطب خود، مسیر و نقشه راه تدریس یا تسهیل را قدم به قدم بچینند و این مسیر کامل شده را مانند یک نقشه ترسیم کنند. به طوری که مخاطب یا خواننده طرحِ درس به راحتی بتواند در همان مسیر پیش برود و بدون هیچ‌گونه ابهامی به نتیجۀ مورد نظر دست پیدا کند. به علاوه تبیین درست سیر مقاله راهنما و در واقع پاسخ کامل، روشن و صحیح به سوال مطرح شده در موضوع جشنواره، به اندازه سطح درک مخاطب هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

به طور کلی طرح درس ارائه شده می‌باید سیر انتقال کامل، روشن و خلاقانه محتوای جشنواره باشد. به گونه‌ای که مخاطب پس از گذراندن ساعت تدریس پاسخ این سوال را بیابد که نقش انسانِ‌تمام در زندگی انسان چیست و چرا حضور او در زندگی بشر الزامی است.

رده‌بندی سنی این بخش این‌گونه در نظر گرفته شده:

الف (پیش از دبستان)

ب (7 سال به بالا)

ج (9 سال به بالا)

د (11 سال به بالا)

ه (14 سال به بالا)

و (والدین و اولیای تربیتی)

داوری این گرایش در هر رده سنی به طور مجزا انجام می‌شود و مهم‌ترین اولویت در هر رده سنی، تناسب بین درک مخاطب و شیوه ارائه مباحث است.

لیست جوایز

رتبه اول رده سنی الف:40/000/000 ریال + لوح سپاس + تندیس جشنواره

رتبه اول رده سنی ب: 40/000/000 ریال + لوح سپاس + تندیس جشنواره

رتبه اول رده سنی ج: 40/000/000 ریال + لوح سپاس + تندیس جشنواره

رتبه اول رده سنی د: 40/000/000 ریال + لوح سپاس + تندیس جشنواره

رتبه اول رده سنی ه: 40/000/000 ریال + لوح سپاس + تندیس جشنواره

رتبه اول رده سنی و: 40/000/000 ریال + لوح سپاس + تندیس جشنواره

شایستگان تقدیر: لوح سپاس

«معرفی بخش طرح درس خلاقانه توسط دبیر محترم»

پخش ویدیو

قوانین خصوصی بخش طرح درس خلاقانه

لطفا ابتدا تمامی قوانین عمومی جشنواره و قوانین بخش آموزش خلاقه را مطالعه نمایید.

هر شرکت کننده، در هر ردۀ سنی تنها مجاز به ارسال 1 اثر می‌باشد.

در صورت تخلف و ارسال بیش از 1 اثر باقی آثار حذف شده و در روند داوری شرکت داده نمی‌شوند.

ارسال اثر در تمام رده‌های سنی مجاز است.

برای کمک به سهولت آماده‌سازی آثار برای داوری، لطفا فایل‌ها بدون ذکر نام و مشخصات صاحب اثر ارسال شود.

در صورتی که اثر به صورت گروهی ایده‌پردازی یا تولید شده، نام و اطلاعات تمامی عوامل را به صورت یک صفحۀ جداگانه طراحی و ارسال کنید.

هر شرکت کننده می‌تواند در یک فایل PowerPoint  توضیحات و اهداف کارگاه را شرح داده، مراحل ارائه بحث را بیان کند.

به اقتضای بحث عکس‌ها،‌ نمودارها و فایل‌های تصویری خود را در فایل PowerPoint بگنجانید.

هر شرکت کننده می‌تواند در یک فایل ویدئوی نهایتا 20 دقیقه‌ای به توضیح کارگاه خود بپردازد.

فایل ویدئوی فقط در فرمت Mp4 و نهایتا با حجم 100MB باشد.

هنگام ارسال اثر مشخص کردن ردۀ سنی مورد نظر ضروری است.

در صورتی که اثر شما با ردۀ سنی مشخص شده مطابقت نداشته باشد، از داوری حذف خواهد شد.

آثار ارسالی ابتدا از نظر محتوایی بررسی شده و در صورت راهیابی به مرحلۀ داوری با فاکتورهایی نظیر خلاقیت، جذابیت برای ردۀ سنی مورد نظر، همراهی با دغدغه‌ها و نیازهای ردۀ سنی و کیفیت ارائۀ بحث سنجیده خواهند شد.

طرح درس‌های منتخب متعلق به دبیرخانۀ جشنوارۀ انسان‌تمام است و در صورت صلاحدید با ذکر نام طراح از آنها در کارگاه‌های انسان‌شناسی، تولید فیلم و …استفاده خواهد شد.

معرفی داوران بخش طرح درس خلاقانه

khalaj
خانم اکرم قنبر خلج

کارشناس الهیات از مدرسه علمیه الزهرا
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
دارای گواهینامه تربیت مدرس از آکادمی سگال
مدرس مهارت های زندگی
مجری کارگاه‌های کودک و نوجوان

kadkhoda
آقای امیر کدخدا زاده

متولد تهران 1355

دکترای علوم و معارف علوی
عضو جامعه معلمان مهدوی
داوری مسابقات فرهنگی گوناگون مانند جشنواره جوان خوارزمی، جشنواره فرهنگی نهج‌البلاغه و...

memari
آقای محمود معماری

متولد تهران 1368

معلم، کارشناس تکنولوژی آموزشی
مجری و مسئول برنامه‌های متعدد فرهنگی در حوزهٔ آموزش برای کودکان
مسئول امور فرهنگی و تربیت بدنی مجموعه فرهنگی امام صادق علیه السلام
مسئول پرورشی، هنر و خلاقیت در دبستان پسرانه رفاه

برگزیده های بخش آموزش خلاق

پخش ویدیو

آثار ارسالی در تمامی بخش‌ها ابتدا توسط دبیرخانه از منظر درک و انتقال صحیح موضوع جشنواره، بررسی شده و در صورت کسب نمره کافی به داوری نهایی راه خواهند یافت.

از پذیرفتن آثار با موضوعات غیرمرتبط معذوریم و تنها آثاری به مرحلۀ داوری خواهند رسید که با موضوع جشنواره مطابقت داشته باشند. در نتیجه خواهشمندیم پیش از ارائه و تولید اثر سیر محتوایی جشنواره را به دقت مطالعه نمایید.

برای اطمینان از درک درست سیر محتوایی جشنواره می‌توانید از راه‌های ارتباطی اعلام شده با دبیرخانه در تماس باشید.

هر فرد تنها یک بار قادر به ارسال اثر می‌باشد، پس فایل تمامی آثار خود را پس از ویرایش و اصلاح نهایی و تنها در یک نوبت ارسال نمایید. توجه داشته باشید که امکان ویرایش، اصلاح و یا ارسال مجدد وجود ندارد. و برای هر شرکت کننده، ارسال فایل در هر گرایش تنها یک بار ممکن است.

ارسال اثر به معنای پذیرفتن قوانین جشنواره است. و شرکت‌کنندگان موظفند پیش از ارسال آثار، تمامی بندهای ذکر شده در قوانین عمومی و اختصاصی گرایش مورد نظر را به دقت مطالعه نمایند.