معرفی بخش طرح رمان نوجوان

طرح، پیرنگ، پلات یا هر اسم دیگری که در کتب آموزش داستان نویسی استفاده می‌شود به اختصار همان توالی منطقی حوادث داستان است که بر اساس روابط علی تنظیم می‌شود.

طرح یک رمان باید شامل این موارد باشد: منظور نویسنده از نوشتن یا همان درونمایۀ داستان، خرده داستان‌ها یا پیرنگ‌های فرعی، زمان مکان و فضای داستان، زاویه دید، شخصیت‌پردازی، ژانر و هر اطلاعات دیگری که از نظر نویسنده در نوشتن داستان تاثیرگذار است.

نوشتن رمان برای نوجوانان وقت، زمان و انرژی بسیاری می‌طلبد. به علاوه ظرافت خاصی را نیز نیاز دارد. ظرافت در انتخاب موضوعی مناسب مخاطب و پرورش موضوع به گونه‌ای که در دایرۀ تجربه‌های زیستۀ محدود مخاطب نوجوان باشد و دغدغه‌های ذهنی او را در بربگیرد. نوجوانی، سن درگیری‌های ذهنی و سوالات متعدد است. سنی که انسان در تقلای یافتن پاسخی برای بزرگ‌ترین سوالات بشر است.سنی که ولع دانستن، میل به بزرگسال بودن و ناآشنایی با دنیای بیرون و درون خود دست به دست هم می‌دهند و ملغمه‎‌ای از حس غریبگی با دیگران و میل به پذیرفته شدن را رقم می‌زنند. ملغمه‌ای که در نهایت  مسیر و راه پیش روی نوجوان را مشخص می‌کند.

رمان می‌تواند پلی میان نوجوانان باشد با دنیای ناآشنای بیرون از وجود خودشان. پلی که امکان جای دیگران و در شرایطی دیگر زیستن را ممکن می‌کند. زندگی کردن در کنار شخصیت‌ها و به جای آنها، شریک شدن در غم‌ها و حل کردن تعارضات ذهنی در کنار شخصیت‌های داستان به نوجوان راه و رسم تصمیم‌گیری و محدودۀ سالم ارتباط با دیگران را نشان می‌دهد. شخصیت‌های داستان می‌توانند به نوجوانان و حتی بزرگسالان کمک کنند که آنچه را در زندگی جستجو می‌کنند، بیابند. از آنجایی که به فراخور دغدغۀ مخاطب درونمایۀ داستان‌ها و رمان‌های نوجوانان غالباً مسائل عمیق و فطریِ انسانی است، این رمانها حتی برای بزرگسالان هم  بسیار لذت بخش و آموزنده هستند. آثاری که می‌توانند دریچه‌ای به نوع نگاه نوجوانان عصر ما به زندگی باشند و پلی میان والدین و نوجوان به وجود آورند.

معمولا طرح رمان مختص به خود نویسنده است و آن رابرای ارائه به دیگران نمی نویسد، مگر در شرایط خاص. رمان‌ها مسیری برای آماده کردن نوجوانان به سمت بزرگسالی هستند. پس نویسندۀ نوجوان باید دنیای نوجوانان را بشناسد و کشف کند. با همۀ آنچه گفته شد پرداختن به نوجوانان و دغدغه‌های بزرگ مخاطبین این سن کاری بزرگ است که در مدت تعیین شده برای جشنواره ممکن نیست. علاوه بر زمان مورد نیاز برای نوشتن رمان، انتخاب مسیری هماهنگ با محتوای مورد نظر جشنواره و وفادار ماندن به آن احتیاج به جلسات متعدد با کارشناسنان محتوا و نویسندگان دارد. سازوکاری که پس از بررسی طرح‌ها با نویسندگانِ طرح‌های برتر شکل خواهد گرفت. آماده کردن بستری مناسب برای همفکری چه از نظر محتوایی و چه از نظر فنی و با کمک و نقد نویسندگان بزرگ، برای آفرینش آثاری که به تمامی مناسب نوجوانان و راهنمای آنان در مسیر خودشناسی باشد.

علاوه بر این زمانی که ما با طرح داستان روبه‌رو باشیم نقاطی که نویسنده نتوانسته به درونمایه وفادار بماند به راحتی قابل تشخیص و اصلاح خواهد بود و نویدبخش رسیدن آثار بیشتری به مراحل تولید داستان است. تمامی این موارد دلایل ما برای افزودن گرایش طرح رمان نوجوان به جشنوارۀ امسال بوده است.

طرح رمان شما باید به درستی پاسخ این سوال را در خود داشته باشد که چرا به حضور انسانِ‌تمام در زندگی نیازمندیم؟ و نقش انسان کامل در تکامل انسانی بشر چیست؟

لیست جوایز

به ده نفر از شرکت کنندگانی که طرح آنها بالاترین امتیاز را کسب کرده‌ است، لوح تقدیرو تندیس جشنواره اهدا شده و سپس وارد مرحله نهایی که نگارش رمان در کنار اعضای تیم مشاوره فنی و مشاوره محتوایی است، خواهیم شد.

در نهایت پس از پایان پروژه نگارش رمانها طی 3 ماه، سه نفر برتر مشخص خواهند شد.

رتبۀ اوّل: 80.000.000 ریال + لوح سپاس + تندیس جشنواره
رتبۀ دوم: 60.000.000 ریال + لوح سپاس + تندیس جشنواره
رتبۀ سوم: 40.000.000 ریال+ لوح سپاس

قوانین خصوصی بخش طرح رمان نوجوان

لطفا ابتدا تمامی قوانین عمومی جشنواره و قوانین بخش ادبیات داستانی را مطالعه نمایید.

از هر شرکت کننده تنها 3 اثر پذیرفته می‌شود.

در صورت تخلف و ارسال بیش از 3 اثر باقی آثار حذف شده و در روند داوری شرکت داده نمی‌شوند.

طرح رمان باید مناسب گروه سنی نوجوان و با در نظر گرفتن علایق و اقتضائات این ردۀ سنی نگاشته شود.

طبق شمارش نرم‌افزار Word طرح ارائه شده، نباید بیشتر از 1500 کلمه باشد.

طرح رمان باید تمامی مراحل ابتدا، میانه و پایان را در برگرفته، گره و گره‌گشایی مشخص داشته و حاوی اطلاعات مناسبی از شخصیت‌ها و فضای رمان باشد.

پس از بررسی محتوایی طرح‌ها توسط دبیرخانه، داوری نهایی توسط اعضای هیات داوران انجام می‌شود.

از نویسندگان سه طرح برتر تقدیر شده و با این عزیزان روند نگارش رمان در گروه‌های مشاوره آغاز خواهد شد و در نهایت 3 اثر برتر از رمان‌های به پایان رسیده انتخاب خواهند شد.

طرح‌های منتخب در طول شش ماه با راهنمایی یک استاد مشاور نوشته شده و در صورت تایید نهایی توسط دبیرخانۀ جشنواره، چاپ و روانۀ بازار خواهند شد.

طرح‌های منتخب متعلق به دبیرخانه جشنواره انسان‌تمام می‌باشد و در صورت صلاحدید استاد مشاور و یا دبیرخانه جشنواره، با ذکر نام صاحب ایده به نویسندۀ دیگری واگذار خواهد شد.

«معرفی بخش طرح رمان نوجوان توسط دبیر محترم»

معرفی داوران بخش طرح رمان نوجوان

sara erfani
خانم سارا عرفانی

متولد تهران 1361

نویسنده و مدرس دانشگاه

دبیر کانون بانوی فرهنگ

کارشناس کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برگزیده جوایز ادبی متعدد، سردبیر سه دوره جایزه ادبی داستان لوح، جشنواره داستان کوتاه کوتاه هفت سین، جشنواره داستان کوتاه کوتاه روح خدا، اشکواره داستان های کوتاه کوتاه عاشورایی و دبیر علمی بخش داستان جشنواره شعر و داستان جوان سوره

khabushan
آقای محمدرضا شرفی خبوشان

متولد تهران 1357

نویسنده، شاعر و معلم

برگزیده جوایز ادبی متعدد مانند: کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب سال دفاع مقدس، داستان انقلاب، جشنواره شهید غنی‌پور و...

داور و دبیر علمی جشنواره‌های متعدد مانند: جایزه جلال‌آل احمد، جشنواره داستان انقلاب، خودنویس، داستان حماسی و...

abbaslu
آقای احسان عباسلو

متولد تهران 1345

 مدرس و پژوهشگر

معاون آموزش و پژوهش بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان

مدیر سرای اهل قلم، مدیر خانه ترجمه، دبیر شورای عالی ترجمه، مدیر گروه ادبیات ترجمه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

داوری جوایز ادبی متعدد مانند: كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، جایزه جلال آل احمد ...

آثار ارسالی در تمامی بخش‌ها ابتدا توسط دبیرخانه از منظر درک و انتقال صحیح موضوع جشنواره، بررسی شده و در صورت کسب نمره کافی به داوری نهایی راه خواهند یافت.

از پذیرفتن آثار با موضوعات غیرمرتبط معذوریم و تنها آثاری به مرحلۀ داوری خواهند رسید که با موضوع جشنواره مطابقت داشته باشند. در نتیجه خواهشمندیم پیش از ارائه و تولید اثر سیر محتوایی جشنواره را به دقت مطالعه نمایید.

برای اطمینان از درک درست سیر محتوایی جشنواره می‌توانید از راه‌های ارتباطی اعلام شده با دبیرخانه در تماس باشید.

هر فرد تنها یک بار قادر به ارسال اثر می‌باشد، پس فایل تمامی آثار خود را پس از ویرایش و اصلاح نهایی و تنها در یک نوبت ارسال نمایید. توجه داشته باشید که امکان ویرایش، اصلاح و یا ارسال مجدد وجود ندارد. و برای هر شرکت کننده، ارسال فایل در هر گرایش تنها یک بار ممکن است.

آثار خود را تنها در قالب فایل Word، با اندازه قلم 14 و فونت BMitra ارسال کنید.

برای کمک به سهولت آماده‌سازی آثار برای داوری، لطفا فایل‌ اثر بدون ذکر نام و مشخصات صاحب اثر ارسال شود.

توجه داشته باشید که امکان اصلاح و ویرایش فایلها برای دبیرخانه وجود ندارد و درصورتی که فایل شما مطابق با قوانین جشنواره ارسال نشده باشد از داوری حذف خواهد شد.

ارسال اثر به معنای پذیرفتن قوانین جشنواره است. و شرکت‌کنندگان موظفند پیش از ارسال آثار، تمامی بندهای ذکر شده در قوانین عمومی و اختصاصی گرایش مورد نظر را به دقت مطالعه نمایند.